E-mail: KimPutra.94@gmail.com

MELAYU: Sejarah Yang Dipertikaikan!

~BISMILLAHIRRAHMANIRRAHIM~
SALAM SATU AKIDAH: AL-FALAH DIDAHULUKAN,IBADAH DIUTAMAKAN


Sebagai peminat sejarah, ada beberapa perkara yang masih saya musykilkan. 

Ini kerana sejarah kita telah dibentuk mengikut acuan penjajah yang kita sendiri tahu mereka suka menggelapkan sejarah bangsa lain. 

Sesiapa yang tahu jawapan,mohon untuk membantu saya.

1) Asal usul Melayu bermula dari siapa?
(maksud saya, kalau bangsa Arab Musta'ribah kita tahu dari jurai Nabi Ismail A.S , kalau Bani Israel dari Nabi Ya'akub A.S , Anglo dari kumpulan Viking etc, Chinese,Mongol,Japan,Korean ada istilah khusus bagi merujuk satu kumpulan bangsa besar mereka, tetapi Melayu dari mana? )

2) Adakah Melayu ini satu sub dari satu bangsa besar, atau merupakan induk bagi sub-sub yang lain?

3) Ketika para Firaun sibuk membina piramid dan mengamalkan pengawetan mayat, ketika Tamadun India dan Tamadun China sedang rancak membangun, adakah orang-orang Melayu yang tinggal di laluan yang sibuk dilalui kedua-dua kuasa besar itu, masih memakai cawat, tidak tahu berkomunikasi, menconteng di dinding-dinding gua?

4) Mengapa jika menggunakan Google's Maps, carian Mount Ophir akan merujuk terus kepada Gunung Ledang,Muar,Johor,Malaysia ? Direkodkan dalam rekod-rekod sejarah dan dalam kitab Bible, Mount Ophir merupakan kawasan/tempat bagi Nabi Sulaiman A.S mendapatkan bekalan emas,batu-batu berharga dan spesis-spesis haiwan liar yang tidak terdapat di kawasan Barat.

5) Mengapa kita diajar dalam buku-buku teks dan filem-filem sejarah bahawa orang-orang Melayu ketika zaman kegemilangan Melaka berperang menggunakan senjata tradisional? Sedangkan melalui catatan sejarah yang dirujuk oleh ramai sarjana Barat,jurna-jurnal sejarah yang ditulis pada abad moden dan filem-filem sejarah Melayu yang dibuat oleh bangsa asing mengambarkan Melayu telah mempunyai teknologi ketenteraan yang hebat?

6) Adakah Islam mulai masuk ke Nusantara dan Tanah Melayu lewat kurun ke 11-12 Masehi? Bukankah masyarakat Arab telah lama mengenali kapur barus sejak zaman Rasulullah S.A.W lagi? Bukankah kapur barus disebut sebagai 'kafur' iaitu kata serapan dari perkataan bukan Arab? Jika bekalan kapur barus didapati dari India, sudah tentu sebutan/perkataan bagi merujuk kepada kapur barus sudah berubah.

7) Adakah kota-kota yang didirikan oleh bangsa Melayu dibina daripada kayu semata-mata? Mustahil orang-orang Melayu hanya pandai membina candi-candi dari batu bata, tetapi tidak untuk bangunan lain. Mustahil juga Melayu hanya pandai membina bangunan daripada batu hanya ketika era pengaruh Hindu-Buddha sahaja, tak kan ilmu dan kemahiran itu hilang apabila Islam bertapak?

8) Mengapa kita sering disogokkan dengan sikap buruk Sultan Mahmud Shah Melaka?
Adakah baginda bersikap terburu-buru menghukum mati keluarga Tun Mutahir tanpa siasatan? *Memandangkan sejarah kita telah menerima campur tangan penjajah,tidak mustahil keperibadian baginda digelapkan sebagaimana nasib yang menimpa Aurangzeb putera Shah Jahan.

9) Adakah cubaan pengkhianatan Tun Mutahiir merupakan fitnah dan rekaan semata-
mata? Mengapakah warisan Kesultanan Melaka dibayangi warisan kekeluargaan Tun Mutahir?
[* Raja Muzzafar Ibni Sultan Mahmud Shah berkahwin dengan Tun Terang (anak Tun Fatimah Binti Tun Mutahir dan Tun Ali) dan memegang jawatan sebagai Raja Muda,iaitu bakal pewaris Sultan Melaka, tetapi Raja Alaudin (putera Tun Fatimah dan Sultan Mahmud Shah) tiba-tiba dilantik sebagai Sultan Muda dan bakal pengganti Sultan sehingga akhirnya mengasaskan Kesultanan Johor manakala Raja Muzzafar kemudiannya ditabalkan sebagai Sultan Perak.]

10) Adakah benar dan jika benar mengapa Sultan Mahmud Shah mengeluarkan titah agar anakandanya Sultan Ahmad Shah dibunuh sedangkan ketika itu Sultan Ahmad Shah merupakan Sultan yang hampir berjaya menguatkan pemerintahan dari sebarang konflik politik?

11) Aneh, mengapa Sultan Mahmud Shah menyerahkan alat-alat kebesaran Kesultanan Melayu Melaka yang penting-penting seperti Pontoh Naga dan Pontoh Ular Lidi,Puan,Batil Emas,Keris Panjang dan Keris Taming Sari kepada Raja Muzzafar sedangkan baginda sedang bertakhta sebagai Sultan Kampar?

12) Adakah pada 24 Ogos 1511 Empayar Melaka jatuh ke tangan Portugis atau hanya Kota Melaka? Kerana sebuah peta bertarikh 1747 (gambar ini) telah merujuk Semenanjung Tanah Melayu sebagai 'Kingdom of Malacca' dan terdapat nama tempat Malacca dengan Dutch (Belanda) sebagai penguasa.Juga pantun jihad juga hanya menyebut Kota Melaka bukan kerajaan ataupun kesultanannya; ''..jika roboh Kota Melaka.."

13) Mengapakah pihak penjajah British tidak menghapuskan Kesultanan Melayu di negeri-negeri yang dijajahnya? British boleh lakukannya seperti mereka menghapuskan sistem beraja di India,ataupun seperti Belanda menghapuskan hampir kesemua kesultanan di Indonesia kerana mereka mampu dengan kekuatan ketumbukan yang kuat,tetapi mengapa mereka tidak melakukannya?

14) Adakah sistem penggiliran untuk jawatan Yang Di-Pertuan Agong adalah sistem yang baru mencecah usia 56 tahun ini merupakan idea baru dalam tradisi beraja di Tanah Melayu?Dalam manuskrip Undang-Undang Kedah yang berusia ratusan tahun ada diceritakan sistem persis sistem Yang Di-Pertuan Agong.

~ 14 persoalan ini belum ditambah dengan berpuluh-puluh bahkan beratus-ratus persoalan lain dan persoalan-persoalan lanjutan dari hujahan jawapan persoalan utama.
~ Sesiapa yang mempunyai jawapan atau perkongsian bolehlah berkongsi dengan saya. Terima Kasih :)

4 comments:

  1. Kalau rajin boleh pergi ke Perpustakaan di UKM. Banyak buku tentang Melayu. Cuma tidak ramai yang tahu terutamanya di ATMA, UKM. Jangan baca blog MistiFiles je sebab sebagai seorang ahli akademik, kita juga perlu melangkau jauh dengan buku-buku yang akademik.

    Nanti, insya-Allah saya yakin Putra boleh berpengetahuan macam Dr. Hafidzi. (y)

    ReplyDelete
    Replies
    1. uhuk3 nak p ATMA..................................... nak selongkar semua buku2 sejarahhhhhh nakkkkkk :D

      Delete
  2. kwn kite ada jwpn psl mnde ni. tak semualah tp most of them kite rse. mende yg kite bgtau kat awk kt twitter semalam. aaaa, tunggu die blk nnti kite tye die, nnti kite cntct awk gtau ok?

    ReplyDelete