E-mail: KimPutra.94@gmail.com

DRACULA:Dari Wallacia ke Turki

DRACUL: Membesar Dalam Suasana Islam di Istana 

Topkapi Uthmaniyyah?



Vlad Tepes
Radu The Charming

Pada 1436,pemerintah wilayah Wallacia, Vlad II Dracul turun takhta dan digulingkan pada 1442 oleh para penentangnya. Namun beliau kembali ke Wallachia selepas dijamin oleh pemerintah Turki Uthmaniyyah, Sultan Murad II dengan syarat perlu membayar jizyah.


Beliau kemudian menghantar dua orang putera dari isteri keduanya, Vlad III dan Radu III ke istana Uthmaniyyah sebagai mentaati dan menunjukkan kesungguhan kesetiaan beliau dalam perjanjian pakatan dengan kerajaan Uthamniyyah untuk meraih takhta wilayah Wallacia secara total.

Kedua-dua putera ini dihantar sebagai pelayan istana. Bagaimanapun putera-putera dari isteri pertamanya, Mircea II dan Vlad Călugărul tetap tinggal di Wallachia. Keadaan ini diduga sebagai faktor kebencian Vlad III terhadap Turki Uthmaniyyah dan ayahnya sendiri.

Namun,akhirnya Vlad III dan Radu III dibebaskan dan diberi pelajaran-pelajaran ketenteraan dan ilmu logik,Quran dan belajar bahasa Turki dan Parsi.

Radu III akhirnya memeluk Islam. Pada zaman pemerintahan Sultan Muhammad al-Fatih, ia dikurniakan gelaran Bey, serta mengetuai pasukan Janissari.


Namun,pada tahun 1448 Vlad II Dracul dibunuh oleh musuh ketatnya, John Hunyandi,Pemerintah Hungary manakala Mircea II dibutakan dan ditanam hidup-hidup.
Kerajaan Turki Uthmaniyyah segera menghantar pasukan tentera bagi merebut semula wilayah Wallacia dan menjadikan Vlad III sebagai pemerintah baru,namun tewas. John Hunyadi menepatkan Vladislav II sebagai pemerintah Wallacia.

Vlad III bergerak ke Moldavia dan mendapatkan perlindungan dari bapa saudaranya,Bugdan II. Namun,pada 1451 Bogdan II telah dibunuh. Vlad III bergerak ke Hungary. John Hunyadi menjadikan Vlad III sebagai penasihatnya kerana pengalaman Vlad III di Turki.

Pada 1456, John Hunyadi bergerak ke Beograd untuk merebut wilayah itu dari Turki Uthmaniyyah. Vlad II bergerak ke Wallacia dengan tujuan merebut wilayah tersebut lalu membunuh Vladislav II.

Ia berjaya merebut kembali takhta Wallacia dan membunuh para bangsawan dan keluarga mereka. Ia membunuh dengan kaedah menyula sebatang pancang sebesar lengan seorang dewasa ke dalam dubur mangsa. Kerana itu ia dijuluki Vlad Ţepeş (Vladthe Impaler/ Vlad Sang Penyula).

Sultan Muhammad Al-Fatih menghantar pasukan tentera untuk menewaskan Vlad III Ţepeş. Pasukan Janissari di bawah pimpinan Radu III berjaya menewaskan Vlad Ţepeş yang akhirnya melarikan diri ke Hungary. Radu III dilantik sebagai wakil Sultan di Wallacia dan dianugerahi Bey of Wallacia.

Namun,pada 1475 Radu III mati secara mengejut dan memberi ruang kepada Vlad Ţepeş untuk merampas kembali wilayah Wallacia. Namun penguasaannya hanya sementara apabila ia dikatakan dibunuh oleh pembunuh upahan pada 1477.

0 comments: