E-mail: KimPutra.94@gmail.com

Kerabat Diraja Bergelar Ulama

~BISMILLAHIRRAHMANIRRAHIM~
SALAM SATU AKIDAH: AL-FALAH DIDAHULUKAN,IBADAH DIUTAMAKAN


Semenjak kebelakangan ini, rakyat mula mempertikaikan kedudukan ekslusif Raja-Raja Melayu beserta kerabat diraja yang lain. Perkara ini berkaitan dengan sikap dan akhlak Raja-Raja Melayu dan kerabat mereka yang dilihat kurang mempraktikkan dan tidak mengambil berat ajaran Islam. Disebalik kekalutan dan kepincangan dalam institusi Raja-Raja Melayu, terselit bermacam-macam kisah berharga yang tersembunyi dan ditelan dek zaman. Institusi diraja sering dipandang tinggi kerana kehidupan mewah mereka, tetapi tidak ramai yang mengetahui kisah segelintir kerabat dan Sultan sendiri yang sangat kuat berpegang pada ajaran Islam dan dianggap ulama' oleh masyarakat yang mengenali mereka.

1) Sultan Mansur Shah Ibni Sultan Muzaffar Shah (Sultan Melaka Ke-6, 1456-1477)

~ Diputerakan sebagai Raja Abdullah, baginda merupakan putera kepada Sultan terdahulu,iaitu Sultan Muzzaffar Shah. Baginda merupakan seorang pemerintah yang sangat mencintai ilmu agama sehingga mendalami ilmu tasauf. Apabila kitab Ad-Dar Manzum karangan Maulana Abu Ishaq tiba di Melaka, baginda sendiri datang untuk belajar dengan Maulana Abu Bakar. Kemudiannya baginda mengarahkan agar kitab tersebut diterjemah kedalam bahasa Melayu oleh Makhdum Patakan di Pasai. Baginda gemar merujuk permasalah agama ke Negeri Pasai kerana kerajaan tersebut terkenal dengan kekananan dalam segi keagamaan. Undang-Undang Melaka disifatkan sangat mirip dan menerima pengaruh Islam yang sangat besar. Qadhi Besar Melaka pada waktu pemerintahan baginda ialah Sayyid Yusof Ibni Sayyid Abdul Aziz. Baginda Sultan Mansur Shah menurut catatan Tom Pires ialah seorang yang suka merujuk orang-orang tua dalam permasalahan,mementingkan keselamatan empayar dan mementingkan kesepaduan rakyat. Baginda juga bijak dalam mengembangkan agama Islam dengan cara perkahwinan. Raja-raja negeri yang ditawan selalunya dikahwinkan dengan puteri-puteri baginda. Selain itu,baginda juga mewujudkan hubungan dengan kerajaan luar melalui perkahwinan.

2) Sultan Alauddin Riayat Shah Ibni Sultan Mansur Shah (Sultan Melaka Ke-7, 1477-1488)

~ Diputerakan sebagai Raja Hussein, baginda merupakan putera kepada Sultan Mansur Shah dan Raden Galuh Cendera Kirana. 
Baginda dikenali sebagai pemerintah yang mencontohi Sayidina Umar Al-Khattab dalam menjalankan pemerintahannya. Baginda merupakan seorang Sultan yang warak dan adil serta dianggap sebagai wali Allah. Baginda sering keluar menyiasat keadaan rakyatnya terutama pada waktu malam. Besar kemungkinan baginda merupakan Raja Melayu pertama yang mengerjakan haji. Baginda amat terkenal dan diingati oleh rakyat kerana keberanian baginda demi menjaga keamanan negeri. Baginda mangkat dalam umur 30-an dan bergelar Marhum Berdarah Putih. Makam baginda ditemui di Pagoh,Muar Johor. Pada nisan baginda tertulis; "Tiada tuhan yang disembah melainkan Allah, inilah kubur yang cemerlang,Sultan yang suci, Almarhum Sultan Alauddin Riayat Shah Ibni Sultan Mansur Shah Ibni Sultan Muzaffar Shah, rahmat dan kesejahteraan barang terlimpah ke atas rohmu wahai wali Allah yang terpilih."

3) ) Raja Kechil Tengah Sultan Muda Raja Ahmad Shah Waliullah Johan Berdaulat Ibni Sultan Abdul Malik Mansur Shah 

~ Baginda merupakan Pawang Di-Raja Negeri Perak Darul Ridzuan yang bertanggungjawab dalam mengelola adat-istiadat pertabalan Sultan. Baginda terkenal sebagai putera raja yang sangat warak dan dianggap sebagai wali Allah. Baginda dilaporkan ghaib tanpa jejak. Dari keturunan baginda lahirnya 9 orang Sultan Perak termasuk Sultan Azlan Shah.


4) Sultan Zainal Abidin Muazzam Shah III Ibni Sultan Ahmad Muazzam Shah II (Sultan Terengganu Ke-11, 1881-1918)


~ Terkenal sebagai Sultan yang mahir dalam bidang agama dan menguasai ilmu bahasa Arab, baginda merupakan Sultan yang sangat komited dalam menegakkan amalan Islam di negeri baginda. Almarhum Tuanku Sultan terkenal dengan penggubalan Undang-Undang Tubuh Negeri Terengganu (Ittiqan Al-Muluk Bi Taqdil Il Suluk) dan amat rapat dengan Ulama' Mekah dari Patani iaitu Sheikh Muhammad Bin Ismail Al-Fathani dan Sheikh Ahmad Bin Muhammad Zain Al-Fathani.

5) Sultan Alaeddin Suleiman Shah Ibni Raja Muda Musa Ibni Sultan Sultan Abdul Samad (Sultan Selangor Ke-5, 1898-1938)




Kitab Pohon Ugama: Bahagian Rukun Iman

~ Sultan Selangor ini amat dikenali dan dikagumi oleh rakyat jelata kerana ketinggian ilmu agama. Baginda amat menyanjungi dan gemar berdamping dengan ulama' dari Patani yang dilantik sebagai Sheikhul Islam Negeri Selangor iaitu Tengku Mahmud Zuhdi Bin Tengku Abdur Rahman Al-Fathani. Baginda juga sering membawa ulama' tersebut mengikuti rombongan baginda ke luar negeri bagi mendapatkan nasihat. Baginda juga telah mengarang dua kitab agama, iaitu Kitab Pohon Ugama: Bahagian Rukun Iman dan Kitab Melatih Kanak-kanak Laki-laki dan Perempuan Agama Islam sehingga mendapat pujian Tengku Mahmud Zuhdi Al-Fathani. Baginda juga dikenali sebagai Sultan yang sering memberi khutbah dalam Solat Jumaat dan Solat Sunat Aidilfitri dan Aidiladha.


6) 
Sultan Iskandar Shah  Ibni Sultan Idris Murshidul Aadzam Shah (Sultan Perak Ke-30, 1918-1938) 



Risalah Iskandar Shah (dari sembangkuala.wordpress)

~ Raja Alang Iskandar Shah Ibni Raja Idris Shah Ibni Raja Alang Iskandar Ibni Sultan Muda Raja Ahmad Waliullah Johan Berdaulat. Cicit kepada Raja Ahmad Waliullah ini terkenal dengan sifat prihatin dan mesra dengan rakyat. Baginda juga dikagumi dengan keperibadiannya yang sangat menekankan kehidupan beragama dan merupakan antara Sultan yang bergelar Ulama'. Baginda pernah menitahkan kepada seluruh isi Negeri Perak bahawa celakalah seorang lelaki yang tidak menghadiri Solat Jumaat tanpa sebab. Baginda juga telah melantik Sheikh Muhammad Saleh dari Minangkabau sebagai Sheikhul Islam dan menjalankan kerja-kerja dakwah di Teluk Intan. Baginda juga telah mengarang sebuah kitab agama yang berjudul Risalah Iskandar Shah dengan menggunakan nama pena Faqir. Baginda juga terkenal dengan sikapnya yang suka menguji para ulama' Negeri Perak terutama dalam peristiwa pada bulan Ramadhan yang menyaksikan ketegasan Haji Nawawi Mohd Tahir yang menolak titah baginda untuk berbuka puasa sebelum masuk waktunya. Sikap mesra dan prihatin terhadap rakyat diwarisi oleh putera-puteri baginda,seperti Sultan Idris Al-Mutawakkil Allahi dan Raja Muda Ahmed Siffuddin. Baginda digelar Marhum Kadasallah.

7) Raja Kechil Sulong Perak Sheikh Raja Datuk Seri Ashman Shah Ibni Sultan Azlan Muhibbudin Shah (1958-2012)

~ Raja Ashman Shah Ibni Sultan Azlan Muhibbudin Shah Ibni Sultan Yussuff Izzuddin Ghafarullahulah Shah Ibni Sultan Abdul Jalil Nasruddin Mukhtaram Shah Ibni Sultan Idris Murshidul Aadzam Shah Ibni Raja Bendahara Alang Iskandar Ibni Raja Kechil Tengah Sultan Muda Raja Ahmad Waliullah Johan Berdaulat, iaitu keturunan ke-6 secara langsung kepada Raja Ahmad Waliullah. 

Mendapat pendidikan berkaitan ekonomi dan undang-undang, baginda turut mendapat pendidikan tasauf dari ajaran Tariqad Naqshabandiya Haqqiya dari Sheikh Sayyid Muhammad Nazim 'Adil al-Haqqani (Mufti Besar Cyprus dan Imam Tariqad Naqshabandiya Haqqiya). Baginda terkenal dengan imej sebagai satu-satunya putera raja yang berserban. Baginda juga sering dilihat dalam majlis-majlis ilmu dan zikir. Kemangkatan baginda pada 30 Mac 2012 hanyalah beberapa jam selepas selesai mengikuti majlis zikir.


8) Kebawah Duli Yang Maha Mulia Sultan Muhammad V Ibni Sultan Ismail Petra (Sultan Kelantan Ke-9, 2010-Sekarang)

~ Dilahirkan pada tahun 1969 sebagai Tengku Muhammad Faris Petra merupakan putera sulung kepada Sultan Ismail Petra dan Tengku Anis. Baginda merupakan Pemerintah Kelantan ke-47 jika dikira dari Dinasti Awal Langkasuka, Dinasti Chermin, Dinasti Champa-Jembal, Dinasti Datu Pattani, dan Dinasti Muhammadi. Baginda ialah Sultan Kelantan ke-9 bermula dari Sultan Ahmad Ibni Raja Muhammad Ibni Sultan Mansur Riayat Shah I dari Terengganu.
Baginda terkenal dengan sifat zuhud dan mesra rakyat. Disayangi rakyat bukan sahaja di Kelantan Darul Naim, bahkan seluruh rakyat Malaysia menyanjungi dan menyayangi Sultan bergelar Ulama ini. Rakyat Malaysia sering membayangkan satu perubahan besar dalam struktur sosial masyarakat bakal berlaku kelak apabila Baginda Al-Sultan menaiki takhta tertinggi di Malaysia iaitu sebagai Duli Yang Maha Mulia Seri Paduka Baginda Yang Di-Pertuan Agong Malaysia. Sultan Muhammad V telah membawa perubahan besar dalam hubungan seorang Sultan dengan rakyatnya apabila baginda pernah membuka pintu istananya dan mempelawa seluruh isi negeri untuk bersama-sama baginda dalam Maljis Iftar,Solat Sunat Tarawih dan Qiamullail di Istana Kubang Kerian. Baginda juga pernah bersama-sama melaksanakan ibadah korban dan sering dilihat berjubah seperti rakyat biasa. Baginda telah berusaha melakukan perubahan dan memperbetulkan imej institusi beraja di Kelantan yang sering dilanda konflik dalaman. Sering dilihat memuliakan para ulama dan orang tua, baginda Al-Sultan sendiri gemar mengunjungi dan begitu menghormati Tuan Guru Haji Nik Aziz Nik Mat, Menteri Besar Kelantan yang terkenal dengan kewarakan beliau.




0 comments: