E-mail: KimPutra.94@gmail.com

SULTAN AZLAN MUHIBBUDDIN Al-MAGHFURLAH SHAH: Raja Perundangan Malaysia


30 TAHUN DALAM KARIER PERUNDANGAN DAN 30 TAHUN BERTAKHTA DI SINGGAHSANA KERAJAAN NEGERI PERAK DARUL RIDZUAN

Setelah mendapat Ijazah Sarjana Muda Undang-Undang dari University of Nottingham, United Kingdom pada 1953, Almarhum memulakan langkah pertama dalam karier perundangan setelah sah menjadi ahli dalam The English Bar pada 23 November 1954.

Memulakan perkhidmatan sebagai Timbalan Setiausaha Kerajaan Negeri Perak, baginda kemudian menyertai Perkhidmatan Undang-undang dan Kehakiman Persekutuan Tanah Melayu sebagai Majistret Kelas Pertama dan Presiden Mahkamah Sesyen.

Almarhum kemudiannya menyandang jawatan Peguam Persekutuan dan Timbalan Pendakwa sebelum menjadi Penasihat Undang-Undang Pahang dan seterusnya sebagai Penasihat Undang-Undang Johor.

Karier almarhum semakin kukuh apabila dilantik sebagai Pendaftar Mahkamah Tinggi Persekutuan Tanah Melayu sebelum dilantik ke jawatan Ketua Pendaftar Mahkamah Persekutuan Malaysia.

Pada tahun 1965 ketika berusia 37 tahun, almarhum dilantik sebagai Hakim Mahkamah Tinggi Malaya dan menjadikan baginda sebagai hakim termuda dalam sejarah kehakiman Komanwel..

Lapan tahun kemudian iaitu 1973, almarhum dilantik pula menjadi Hakim Mahkamah Persekutuan sebelum dilantik sebagai Ketua Hakim Mahkamah Tinggi Malaya pada 1979.

12 November 1982 menjadi detik bersejarah apabila almarhum mencapai puncak karier perundangan baginda apabila dilantik sebagai Ketua Hakim Negara menggantikan Tun Mohamad Suffian Hashim yang bersara. Perlantikan ini membolehkan almarhum dikurniakan Darjah Seri Setia Mahkota (SSM) yang mejadikan baginda sebagai satu-satunya Sultan yang bergelar 'Tun'.

Pada tahun 1983, almarhum dilantik sebagai Raja Muda Perak, menggantikan Almarhum Raja Muda Ahmad Saifuddin yang mangkat. Perlantikan ini atas izin dan kehendak Almarhum Raja Di Hilir Raja Ahmad Hisham atas faktor kesihatan. Hal ini menjadikan baginda sebagai pewaris takhta yang memiliki karier profesional.

Jika anakandanya popular dengan gelaran Raja Dr Nazrin Shah (Sultan Nazrin Muizuddin Shah sejak 2014), baginda ketika bergelar Raja Muda Perak popular dengan gelaran Raja Tun Azlan Shah.

Namun, baginda akhirnya meletak jawatan sebagai Ketua Hakim Negara bagi membolehkan baginda dilantik sebagai Sultan Perak ke-34 pada 3 Februari 1984 ekoran kemangkatan mengejut Almarhum Sultan Idris Al-Mutawakkil Shah, Sultan Perak ke-33.

Kes berprofil tinggi yang dikendalikan oleh Almarhum Sultan Azlan Muhibbuddin Shah adalah yang melibatkan Almarhum Sultan Iskandar Mahmood Shah ketika Almarhum Sultan Iskandar bergelar Raja Muda Johor. Kes tersebut ialah insiden pukul yang dibicara pada 2 Januari 1973 dan kes tembak (manslaughter) pada 1977. Kedua-dua kes dibicarakan ketika Almarhum Sultan Azlan menjawat jawatan Hakim Mahkamah Tinggi Johor Bahru.

Berikut merupakan petikan daripada titah ucapan Almarhum Sultan Azlan Muhibbuddin Shah tentang sistem pemerintahan beraja yang menjadi peringatan penting tentang hubungan raja (dan bangsawan) dengan perundangan;

"Walau seberapa banyak sekalipun askar, polis atau pengawal istana digaji untuk melindungi dan menjaga tahta, namun tiada satu pun akan dapat mengatasi kehendak dan aspirasi rakyat jelata. Walau seberapa banyak peluru bedil atau peluru meriam sekali pun digunakan, namun tidak satu pun dapat menyekat kemarahan aspirasi rakyat. Jika kehendak rakyat jelata dimakbulkan Allah, maka (berlakulah) perpindahan takhta dari istana ke muzium seni dan budaya" - Petikan titah ucapan Almarhum Paduka Seri Sultan Azlan Muhibbuddin Shah ketika dianugerahkan Doktor Kehormat Undang-undang, di Majlis Konvokesyen, Universiti Sains Malaysia, Pulau Pinang pada 29 Jun 1980.

0 comments: