E-mail: KimPutra.94@gmail.com

Mimpi Ngeri Monarki Rusia




Monarki Rusia mencapai zaman kegelapan ketika pemerintahan rajanya yang terakhir, Tsar Nikolai II Alexandrovich Romanov.
Tsar Nikolai II Romanov diisytiharkan sebagai raja pada 1 November 1894 berikutan kemangkatan ayahandanya, Tsar Alexander III. Pertabalannya hanya berlangsung pada 26 Mei 1896.

Tsar Nikolai II mengahwini Tsaritsa Alexandra Feodorovna dan memiliki empat puteri dan seorang putera iaitu;

1) Velikaya Kniaginya Olga Nikolaevna
2) Velikaya Kniaginya Tatiana Nikolaevna
3) Velikaya Kniaginya Maria Nikolaevna
4) Velikaya Kniaginya Anastasia Nikolaevna
5) Tsesarevich Alexei Nikolaevich

Menariknya, Tsar Nikolai II mempunyai seorang sepupu yang mempunyai wajah yang amat mirip, iaitu King George V of United Kingdom. Bonda Tsar Nikolai II, Dowager Queen Maria Feodorovna merupakan adik kepada Dowager Queen Alexandra iaitu bonda King George V. Kedua-duanya merupakan puteri kepada Raja Denmark, King Christian IX.

Kiri: Tsar Nikolai Alexandrovich Romaniv
Kanan: King George V of United Kingdom  

Kegagalan Tsar Nikolai II mengawal ekonomi Rusia menyebabkan baginda tidak disukai oleh rakyat. Kekalahan dalam Peperangan Rusia-Jepun pada 1905 menyebabkan pengaruh Tsar Nikolai II semakin lemah dan kebencian rakyat semakin meningkat. Peperangan ini dilihat sebagai suatu pembaziran yang besar.

Tragedi "Bloody Sunday" pada tahun sama akibat demonstrasi oleh para buruh turut menjejaskan imej Tsar Nikolai II, ditambah tindakan George Gapon yang menghasut rakyat menentang pemerintahan beraja Rusia.

Revolusia 1905 menyebabkan suasana di Rusia semakin tegang sehingga memaksa Tsar Nikolai II menubuhkan dewan perwakilan yang dinamai Duma. Namun, hubungan Tsar Nikolai II dengan anggota Duma tidak baik dan berlaku banyak percanggahan pendapat.

Keputusan Tsar Nikolai II mengheret Rusia menyertai Perang Dunia Pertama merupakan kesilapan besar. Peperangan menyebabkan kos sara hidup meningkat berlipat kali ganda. Rakyat mula memberontak dan mendesak pembubaran monarki Rusia. Revolusi turut disokong oleh tentera sehingga Duma menetapkan bahawa Tsar Nikolai II perlu melepaskan takhta.

Pada 15 Mac 1917, Tsar Nikolai II Alexandrovich Romanov secara rasmi melepaskan takhta kepada adiknya, Tsesarevich Mikhail Alexandrovich (Yang hanya menjadi pemerintah tanpa kuasa).

Pemerintah Bolsheviks melalui Vladimir Lenin dan Yakov Sverdlov telah mengarahkan Yakov Yurovsky untuk membunuh Tsar Nikolai II.

Pada 17 Julai 1918, Tsar Nikolai II Alexandrovich Romanov, Tsaritsa Alexandra Feodorovna dan kesemua putera puteri mereka telah dibunuh dengan kejam dan dikebumikan tanpa jejak.

Pada 1979, rangka Tsar Nikolai II, Tsatritsa Alexandra, Olga, Tatiana dan Anastasia ditemui oleh Alexander Avdonin, seorang ahli arkeologi.
Kelima-lima rangka ini dieskavasi keluar pada Januari 1998 sebelum disemadikan semula dengan istiadat diraja dan mengikut upacara Kristian Ortodoks Rusia pada 17 Julai 1998 di Saint Peter and Paul Carthedral, iaitu 80 tahun selepas kematian mereka. Rangka Tsesarevich Alexie dan kakaknya, Maria ditemui pada 2007 dan disahkan pada 2009.


Pembunuhan Tsar Nikolai II Alexandrovich Romanov dan keluarga memberi duka besar buat bondanya, Dowager Tsaritsa Maria Feodorovna. Selepas pengusiran keluarga diraja, Dowager Tsaritsa Maria Feodorovna berhijrah ke London pada 1919 atas desakan kakaknya, Dowager Queen Alexandra of United Kingdom. Tidak beberapa lama kemudian, Tsaritsa Maria pulang ke negara kelahirannya, Denmark dan tinggal bersama anakanda saudaranya, King Christian X sebelum tinggal berasingan di Copenhagen. Tsaritsa Maria Feodorovna mangkat pada 13 Oktober 1928 sebelum sempat membongkar rahsia pembunuhan puteranya, Tsar Nikolai II Alexandrovich Romanov dan keluarga baginda.

0 comments: