Pages

Saturday 13 April 2013

MAHARAJA: Pemanggil Islam ke Bumi Jepun

Nama: Maharaja Mutsuhito
*(Digelar Maharaja Meiji selepas kemangkatannya)

Lahir: 3 November 1852
Mangkat: 30 Julai 1912
Pemerintahan: 3 Februari 1867-30 Julai 1912
Ayahanda: Maharaja Komei
Bonda: Gundik Diraja Nakayama Yoshiko
Pasangan: Maharani Shoken

Baginda merupakan Maharaja Jepun Ke-122 yang memerintah Negara Matahari Terbit dan menaiki takhta ketika berusia 15 tahun.
Baginda merupakan individu yang bertanggungjawab membawa Jepun ke arah pembangunan dan pemodenan.

Pada 6 November 1867, baginda telah memindahkan ibu negara Jepun dari Kyoto ke Edo (kini Tokyo).

Ketika sedang sibuk membangunkan Jepun, baginda merasakan bahawa Jepun masih kekurangan sesuatu. Atas kesedaran itu, sepucuk surat diutus kepada Khalifah Abdul Hamid II, Khalifah Islam dari Dinasti Uthmaniyyah di Istanbul,Turki.
Khalifah Abdul Hamid II

“Kita berdua adalah Maharaja Timur, dan sudah tentu menjadi tuntutan keperluan sesama kita dan rakyat kita, untuk bersahabat dan saling berhubung, sebagaimana yang dilakukan oleh masyarakat Barat sesama mereka, tatkala Barat itu juga melihat kita sebagai ’satu’ iaitu ‘orang Timur’. Beta melihat orang Barat menghantar misionari mereka ke negara ini untuk menyebarkan agama mereka kerana kebebasan beragama yang ada di sini…
Beta melihat tuan tidak melakukan perkara yang sama. Beta mahu tuan menghantar pendakwah-pendakwah ke negeri ini untuk mengajar dan menyebarkan agama tuan, yang boleh menjadi asas ikatan moral antara kita!”.
*(petikan dari artikel Saiful Islam)
Delegasi Ertugrul

Pada 14 Julai 1889, delegasi Islam dari Istanbul berlayar menuju ke Jepun. Diketuai oleh Kapten Ali Bey dan kapal Ertugrul, bersama 607 anak kapal dan 57 pegawai mereka tiba di Yokohama pada 7 Jun 1890.

Pada 15 September 1890, delegasi Ertugrul memulakan pelayaran pulang walaupun dihalang keras oleh pihak Jepun memandangkan musim taufan sedang melanda.
Pada pagi 16 September 1890, Ertugrul yang sedang melalui detik-detik cemas melanggar terumbu di persekitaran Pulai Oshima dan karam.

Ertugrul bukan sahaja karam bersama 1001 kenangan perjalanannya, hadiah-hadiah dari Maharaja, ia turut tenggelam bersama mesej-mesej umat Islam kepada Khalifah di Istanbul.

Monumen memperingati delegasi Ertugrul

No comments:

Post a Comment